Bärplansfärja till Göteborg – allmänheten bjuds in
Res snabbare på vatten än på land. Det är löftet när Candela P-12 sätts in i ett pilotprojekt mellan Stenpiren i Göteborg och Öckerö färjeläge.

Även om rubriken i sig är sann så rör det sig om ett gästspel – åtminstone hittills.
Mellan den 8 och 19 september får pendlare mellan Öckerö färjeläge och Stenpiren i Göteborg nämligen möjlighet att prova framtidens kollektivtrafik till sjöss. Detta när svenskbyggda Candela P-12 sätts in i ett pilotprojekt på västkusten.
Med bärplansfärjan hoppas man inte bara kunna kapa såväl utsläpp som pendlingstid. I ett pressmeddelande skriver man:
”Restiden mellan Öckerö och centrala Göteborg landar på drygt 30 minuter, vilket är kortare än dagens busstrafik på samma sträcka.”
Pilotprojektet genomförs av Västtrafik i samarbete med Candela, Styrsöbolaget och Öckerö kommun. Syftet är att undersöka hur eldrivna bärplansfartyg kan bidra till snabbare, tystare och mer hållbara resor i skärgården. Testet är en del av Västtrafiks satsning på innovation och ny teknik i kollektivtrafiken.
– Vi är glada över samarbetet med Västtrafik och över att kunna visa hur vår elektriska bärplansteknik kan förbättra kollektivtrafiken på vattnet i Göteborg med omnejd. Tack vare Candela P-12:s fart och effektivitet kan restiden och kostnaderna minska jämfört med traditionella fartyg, samtidigt som fler avgångar blir möjliga – något som gynnar både boende och verksamma i skärgården, säger Tord Ringenhall, projektledare på Candela.
Resenärer bjuds in att åka
Men vad vore ett pilotprojekt inom kollektivtrafiken utan resenärer?
Därför uppmanar man nu invånare i Öckerö kommun att anmäla intresse för att pendla med den nya färjan. Intresseanmälan kommer att öppnas inom kort och finnas på Öckerö kommuns hemsida.