Årliga uppdraget: Tvätta, laga reparera och se över 6 000 sjömärken

Den årliga översynen av Sjöfartsverkets sjömärken är i full igång där 6 000 prickar och bojar ska tvättas, lagas och sättas på plats.

Sjöfartsverket-sjömärken-inledning
Ett digert jobb – varje vår tvättar, lagar och repareras Sjöfartsverket cirka 6 000 sjömärken. Ett jobb som till 70 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten.

Ett digert jobb. Inte minst med tanke på att varje enskilt sjömärke tas upp och ombord på något av Sjöfartsverkets sju arbetsfartyg som utför underhåll av farleder och utmärkning.

– Våra farledstekniker är hantverkare till sjöss och ser till att alla sjömärken fungerar året om, i alla väder. De underhåller fyrar, byter ut slitna prickar, byter lampor i lysbojar och mycket annat, säger Peter Widell, gruppchef på Sjöfartsverkets infrastrukturavdelning.

Rätt prick på rätt plats

Även om årets vinter blev ganska mild kan perioder med isbeläggning dra med sig bojar och prickar så att de flyttas runt. Förutom att se till att sjömärkena är i gott skick är därför en stor del av arbetet att sätta dem på rätt plats så att det stämmer överens med sjökortet.

– Det händer ibland att isen har flyttat flytande utmärkning och släppt ned dem på djupare vatten. Då blir det en utmaning att ta reda på var de är och vi får använda våra ekolod för att hitta dem, säger Ellinor Gröndahl, arbetsledare.

… med start i söder

Arbetet med vårens farledsunderhåll inleddes i landets södra farvatten och avslutas senare längst i norr.

Fakta om sjömärken

Inom svenskt sjöterritorium finns det cirka 15 000 sjömärken i form av bland annat bojar, prickar, fyrar, märken och kummel. Sjöfartsverket äger cirka hälften av all utmärkning. Övriga ägs av bland annat kommuner, hamnar, föreningar och marinor som fått tillstånd av Transportstyrelsen.

… och om Sjöfartsverket

Sjöfartsverket ansvarar för de sjömärken som Sjöfartsverket äger och i övriga fall är det Transportstyrelsen som har tillsynsansvar. Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk som till 70 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten.