Anna Drougge: Lätt att tagga till inför Gotland Runt

Slentrian? Knappast! Gotland Runt är en utmaning värd alla ansträngningar även för en av världens bästa seglare. Skippo får ett snack med Anna Drougge inför starten.

Drougge-Angsell
Anna Drougge och Martin Angsell vet inte för vilken gång i ordningen som de seglar Gotland Runt men de vet sannerligen vad som krävs.

Hon har bevisat sig många gånger. I alla möjliga sammanhang. Såväl internationellt som på hemmaplan.

Skulle man då inte kunna tro att det går lite slentrian i Gotland Runt? Speciellt då Anna Drougge nu ska segla doublehanded i en Shogun 43 – förvisso spektakulär – men ändå inte den renodlade racer som hon är van vid? Vi återkommer till det.

Apropå det. Hur många Gotland Runt har det blivit?

– Det vet jag inte men jag drar till med 30 stycken så är det nog en ganska bra gissning, säger Anna Drougge.

Och nu ska du ut och cruisa med en Shogun 43:a?

– Haha nej. Vi (Anna Drougge själv och seglarpartnern Martin Angsell reds. anm.) kommer alltid väl förberedda och ser till att krama max ur båten. Så också denna gång. När starten väl närmar sig är det inga problem att tagga till.

Drougge-Angsell-2
Anna Drougge och Martin Angsell har bevisat sig otaliga gånger såväl nationellt som utomlands. Nästa utmaning är Gotland Runt 2025.

Men Shogun 43 är väl ingen utpräglad båt för doublehanded?

– Nej men vi har gjort en del anpassningar där ett lite mindre storsegel än normalt samt en revbar fock är två exempel. Vi revar alltså inte focken på rullen utan tar in ett rev på traditionellt sätt när det behövs.

Fler anpassningar?

– Ja, jag vet inte om det är en anpassning bara för twohanded-segling men vi kommer att ha en Code Zero på eldriven rulle vilket är nytt för mig. Jag hade föredragit manuellt då detta bara är ytterligare en grej som kan gå sönder. Men nu är det bara så.

Hur förbereder man sig när man är en seglare av din kaliber?

– Vi tar god tid på oss med att testa alla system och att tänka ut reservplaner för allt som kan gå snett.

Som till exempel?

– Som till exempel nyss nämnda Code Zero på rulle. Vi har en plan för vad vi ska göra om vi märker att det inte händer något när vi trycker på knappen. Sedan har vi en strumpa till gennakern ifall den skulle strula. Det är några exempel.

Ingen slentrian med andra ord?

– Nej vi är minst lika taggade som alla andra. Faktum är att vi måste påbörja vår planering inför racet extra tidigt då vi bara är två ombord. Samma sak gäller under själva racet. Varje manöver tar lite längre tid och det blir väldigt tydligt vem som gör fel. Fördelen är att själva kommunikationen kan vara lättare om man är få ombord, avslutar Anna Drougge.