Åkkomfort – det hänger på stolarna!
Ett välsvarvat skrov är en bra början. Men om man vill ha bra körkomfort så måste man också satsa på bra stolar. Hamnen.se får en lektion av Carl Magnus Ullman, Ullman Dynamics, en av världens ledande experter på området.
I början på 60-talet lades grunden till det moderna motorbåtsskrovet. Receptet var en djup V-botten med steglister som klöv vågorna effektivt. Och se – nu kunde man köra båt någorlunda snabbt i vågor utan att slå sig fördärvad.
Allt sedan dess har utvecklingen pågått och sammantaget har enorma ansträngningar gjorts med bottenvinklar, slag, steglister, luftsmörjningar – ja allt för att skapa effektiva skrov som går mjukt och behagligt.
Kompakt ointresse
Gott så. Vi kan konstatera att det har kommit en lång rad lyckade skrov under resans gång. Men det är bara början i jakten på en bra förarmiljö. För om utvecklingen av skrov har varit god så har utvecklingen av själva länken mellan människa och maskin varit det motsatta – katastrofal.
Med tanke på hur förarmiljön på bilar ser ut – bilar som ska gå på ett perfekt, skumpfritt och ångvältat underlag – så har ointresset för att skapa en dräglig förarmiljö på sjön varit hopplöst kompakt i jämförelse.
Det tar sig!
Tills nu. För på senare tid har vi noterat en klar förbättring över lag. Här får vi ett snack med Carl Magnus på Ullman Dynamics som är en av världens ledande experter på båtergonomi.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…