Trollingfiskare har inte företräde
I Vänern och på västkusten är det vanligt med båtar som trollingfiskar och dörjar. Skall segelbåtar hålla undan för båtar som ägnar sig åt sådant fiske?
Läs om båtlivets juridik på hamnen
Enligt sjövägsreglernas regel 18b 3 ska till och med segelfartyg hålla undan för bland annat fartyg sysselsatta med fiske. Med sådant fartyg avses enligt regel 3d i svensk tappning varje fartyg som fiskar med nät, linor, trål eller annan fiskeutrustning som begränsar manöverförmågan, men ej fartyg som fiskar med släplinor eller annan utrustning som ej begränsar manöverförmågan.
Fartyg med begränsad manöverförmåga ska enligt regel 26c under dagtid föra två koner med spetsarna mot varandra (”timglas”) eller om nätet går mer än 150 meter ut en kon med spetsarna uppåt. Intill helt nyligen fick fiskefartyg under tjugo meter istället föra en helt vanlig korg.
Berättigar dessa regler vanliga motorbåtar med trollinglinor eller uttrar att föra fiskesignalen?
Reglernas hänvisning till manöverförmågan avser just att undanta nöjesbåtar som ägnar sig åt trollingfiske och liknande med korta linor. I reglernas originalversion står uttryckligen fiske med ”trolling lines” som undantaget.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…