Slussning – en grovt överskattad konst
Ett skådespel från åskpådarplats för den som vill gotta sig åt andras fumligheter och misstag – brukar det heta. Alls icke menar Skippos Claes Olivecrona. Se inslaget!
En nypa sunt förnuft samt en viss förmåga att visa hänsyn. Med det kommer man långt när det gäller att slussa. En grovt överskattad konst enligt Skippos Claes Olivecrona och får medhåll av Svenska Sjös Per Nikolausson.
”Som att åka tunnelbana”
Egentligen är det inte svårare än att åka tunnelbana. Släpp ut avstigande först och tag sedan plats längst så långt in i slussen/tunnelbanevagnen som du kan komma – så att andra får plats. Där slutar dock jämförelserna.
Se sedan till att ha en besättningsman i fören och ytterligare en i aktern som kan parera båtens rörelser i strömmarna. Och för all del, sätt inte fast några tampar. Speciellt inte vid nedslussning då båten kan bli hängandes i sina förtöjningar.
Se inslaget när Skippos självutnämnda slussexperter tar sig an Hammarbyslussen mellan Saltsjön och Mälarten. En sluss som byggdes i samband med Hammarbyleden i mitten av 1920-talet och invigdes 1930.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…