Så stor skillnad gör en båtbottentvätt – från 26 till 42 knop

Hur mycket påverkar egentligen lite smuts och snäckor på båtbotten? Svaret: Otroligt mycket mer än de flesta tror. Vi testade en Buster Magnum med en rejält skitig botten – och skillnaden efter tvätt lär få de flesta att häpna.

Så stor skillnad gör en båtbottentvätt – från 26 till 42 knop

Ibland finns lösningen på ett problem närmare än man tror – i det här fallet, precis under vattenytan.

När Skippos Gustav Morin fick ett samtal från en bekant som oroade sig för motorfel gjorde båten, en Buster Magnum, knappa 27 knop trots att varvräknaren sköt i höjden. Men felet skulle visa sig vara något betydligt mycket mer lättåtgärdat – om än skitigare.

Under vattenlinjen fanns sig nämligen ett mindre ekosystem av snäckor, slem och sjögräs.

Pinsamt? Ja kanske lite, men fler än vad många tror åker faktisk runt med en liten biotop på undersidan av skrovet. Åtminstone om man ska tro Victor Walkin på Marindepån som har sett sin beskärda del av försummade båtbottnar.

– Många tror att det är fel på motorn, men i säkert 95 procent av fallen handlar det bara om påväxt. Det är väldigt, väldigt vanligt, säger Victor Walkin.

Hur undviker man påväxt på båtbotten?

Förutom det självklara svaret bottenfärg så finns det ett antal saker man kan göra. Faktum är att om man har en båt som är trailerbar kan många gott och väl skippa slabbandet på våren och istället ta upp båten för tvätt ett par gånger under säsongen.

Då gäller det dock att vara redo när det väl gäller. Så fort som larmet om havstulpaner utfärdas ska båten upp och tvättas alternativt så får man dra på sig badbyxorna eller köra till en båtbottentvätt som dessutom finns markerade i Skippoappen.

Allt du behöver veta om att:

Låter man det emellertid gå så långt som på Gustavs väns Buster ja då gäller det att ta tag med hårdhandskarna.

– Först kommer vi att tvätta båten med högtryck och roterande munstycke. Endast då får man bort de riktigt hårt sittande snäckorna, säger Victor, och fortsätter:

– Nu har man kommit en bra bit men för att få det helt rent behöver vi även gå på med borste och oxalsyra.

”En ögonöppnande skillnad”

Efter tvätten var det som att köra en helt annan båt. När Buster Magnumen sjösattes igen drog den iväg med ett helt nytt liv. Vid 3000 varv låg farten plötsligt på 20 knop – tidigare nådde den knappt 15. Redan där märktes skillnaden tydligt, men det var först när gasen trycktes på som det blev uppenbart hur mycket en smutsig botten faktiskt bromsar.

Innan tvätten var 26 knop allt som gick att krama ur båten, trots att motorn varvade för fullt. Efteråt passerades 35-knopsstrecket utan ansträngning och loggen stannade inte förrän vid drygt 40 knop.

Samma motor, samma båt – men nu med ren botten.

Men det kanske mest påtagliga var effekten som tvätten hade på bränsleförbrukningen.

Från att tidigare ha slukat närmare två liter soppa per sjömil vid 26 knop, förbrukades nu cirka hälften så mycket – dessutom i 34 knop. Den kom upp i plan lättare, svarade snabbare på gasen och kändes plötsligt sportig igen.