Så enkelt byter du anoder på utombordaren!

Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö, visar hur man gör.

Anoder, eller offeranoder, spelar en avgörande roll för att skydda din utombordare från galvanisk korrosion. Här förklarar vi hur de fungerar, hur du ser när det är dags att byta dem och vilka material du ska välja beroende på var du kör.

Vad är en offeranod och varför behövs den?

En anod är tillverkad av ett material som är mer reaktivt än själva motorns metaller. När galvaniska strömmar påverkar båten, offras anoden för att skydda viktiga delar av motorn:

– Anoder blir vita och pulveriserade när de gör sitt jobb och förbrukas med tiden, förklaras det i serien, säger Lasse Eriksson.

Synliga anoder ska bytas när de är tydligt slitna. Invändiga anoder, som sitter inne i motorblocket, byts enligt tillverkarens rekommenderade intervaller – ofta var tredje år eller efter ett visst antal gångtimmar.

Kostnaden för att byta anoder

Att byta anoder är en liten kostnad jämfört med vad korrosionsskador kan kosta:

– En anod kostar några hundralappar. Ett nytt topplock kan kosta 10 000–15 000 kronor, säger Lasse Eriksson.

Det är därför alltid värt att byta anoder i tid, även om de fortfarande verkar ha lite liv kvar.

Kan man byta anoder på utombordaren själv?

Ja, vissa anoder är enkla att byta själv, särskilt de som sitter utanpå motorn. Andra kan emellertid vara svårare att komma åt och kräva mer demontering. I regel kan anoder kategoriseras in i två grupper: utvändiga och invändiga.

  • Utvändiga anoder på motorns rygg eller kåpa kan bytas hemma.
  • Invändiga anoder kräver ibland att kåpor och packningar demonteras, vilket ofta är bäst att låta en verkstad hantera.

Utöver detta finns det tre olika sorters anoder att välja mellan: zink, aluminium och magnesium. Alla har sin plats beroende på vattenmiljö. Zinkanoder används i regel i saltvatten och passar därför på västkusten, anoder i aluminium fungerar bra bräckt vatten medan magnesiumanoder lämpar sig i sötvatten, det vill säga i insjöar.

Viktigt att komma ihåg är dock att aldrig blanda olika anoder på en och samma motor, detta kan ge felaktig skyddseffekt och riskera korrosion!