Nödsändare – en livräddande teknik på sjön
Tekniken gällande nödsändare har kommit långt under de senaste 10 åren. För havsfarande båtmänniskor är de ett måste men även i skärgårdarna fyller de ett viktigt säkerhetssyfte.
Nödsändare, eller som de ibland kallas: personal locator beacons (PLB), är kompakta enheter som kan rädda liv i en nödsituation. Dessa små men ack så viktiga mojänger har blivit populära på såväl sjön som land. Men hur fungerar de, varför är de viktiga, och vad ska man tänka på innan man köper en?
Först och främst, vad är en nödsändare eller en PLB?
En PLB är en bärbar sändare som kan aktiveras i nödsituationer för att skicka ut en nödsignal till räddningstjänster. De är utformade för att vara lätta att bära och enkla att använda även om situationen man befinner sig i är stressad eller att man själv har svårt att röra sig.
Hur fungerar de?
Med hjälp av satellitkommunikation sänder enheten ut en nödsignal i samband med ett knapptryck eller genom automatiskt aktivering. Många väljer till exempel att montera sändaren i sin uppblåsbara flytväst så att den automatiskt aktiveras när flytvästen kommer i kontakt med vatten och blåser upp. Sändaren skickar sedan koordinater, och beroende på vilken modell man valt så går dessa till båten man fallit av från, till räddningsstationer och så vidare.
Varför är de viktiga?
Personal Locator Beacons har visat sig vara livräddande verktyg i situationer där snabb respons är avgörande. Tack vare deras förmåga att ge exakta koordinater kan räddningstjänster snabbt och effektivt lokalisera den nödställde och genomföra en räddningsoperation.
Viktiga överväganden att ha i åtanke
Innan du väljer och använder en PLB-enheter finns det några viktiga överväganden att ta hänsyn till. Först och främst är det viktigt att förstå att en PLB inte ska användas för icke-nödsituationer eller för enkla problem som kan lösas på egen hand. En PLB är avsedd för livshotande situationer där en persons säkerhet är i fara.
Det ska också tilläggas att nödsändare behöver registreras hos Sjöfartsverket. Något du kan läsa mer om här!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…