Mot Somalia – marinofficer Johanna skriver om sig själv
Marinofficer Johanna Skoog och sjömannen Stefan Åkerberg kommer att dokumentera sina personliga upplevelser från EU-operationen i Adenviken vid Somalia. Till hösten kan materialet komma att användas på en utställning om sjöröveri och pirater.
Johanna och Stefan ingår båda i det svenska insatsförbandet med uppgift att eskortera hjälpsändningar och handelsfartyg och skydda dem från piratangrepp utanför Somalias kust. Dagböcker, foton och skisser från deras fyra månader i Adenviken kommer sen att bevaras i arkivet på Sjöhistoriska museet.
– När jag skriver i dagboken så är det rakt upp och ner vad som hänt och vad jag känner. Självklart är det mycket annat som tar tid här ombord, men det är skönt att skriva av sig vad som händer, berättar Johanna Skoog från HMS Malmö, marinofficer med tjänstgöring som eldledare.
Redan till hösten kan materialet komma att användas på Sjöhistoriska museet i Stockholm som då öppnar en utställning om sjöröveri och pirater, både i historien och i nutiden. Marinmuseum och Sjöhistoriska museet ingår båda i myndigheten Statens maritima museer.
Marinmuseum har under de senaste åren fokuserat på etnologisk dokumentation av marinen. Bland annat har man låtit intervjua marinanställda om kalla kriget och den stora strukturförändringen i början av 2000-talet.
– Det är viktigt att samla in material som kan berätta marinens historia för framtida generationer. Insatsen i Adenviken är en historisk händelse. För första gången sen andra världskriget värnar nu marinen frihandeln och skyddar handelssjöfart rent operativt. Det är ett av flottans klassiska uppdrag som blivit aktualiserat i vår globaliserade värld, säger Marinmuseums chef Richard Bauer.
Även sjömannen Stefan Åkerberg som ingår i besättningen ombord på stödfartyget HMS Trossö i Adenviken ska föra regelbunden dagbok. I anteckningarna är det personliga upplevelser som ska stå i centrum, inte marinstyrkans organisation och operativa verksamhet. Stefan och Johannas dagböcker kommer att granskas av Försvarsmakten innan de kan bli offentligt material i museets arkiv.
– Som tur är tänker jag inte så mycket på att det är andra som ska läsa det när jag kommer hem utan jag skriver som om det vore min personliga dagbok. Därför kan de ju komma att behöva sekretessgranska namn och händelser när jag kommer hem. Det svåra är att beskriva saker ombord som inte gemene man har insikt i, men för det mesta beskriver jag saker med militärtermer och översätter inte, säger Johanna.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…