Masta av tryggt och säkert – steg för steg

Oavsett om du gör det för första gången eller gjort det otaliga gånger är en uppfräschning på höstkanten alltid bra. I denna artikel går vi igenom några knep för en lyckad avmastning.

Riggskolan del 2 – dags att masta på.
Riggskolan del 2 – dags att masta på

När seglingssäsongen går mot sitt och torrsättningen stundar är en sak som många har på sin ”att göra”-lista att ta ner masten. Det kan kännas som ett stort projekt och något läskigt projekt, men med rätt förberedelser och lite kunskap går det både snabbt och säkert.

I grund och botten handlar det om att vara försiktig, ta sin tid och tänka på säkerheten under lyftet. När masten sedan är av gäller det bara att se till så att mast och riggdelar packas undan på ett sätt som gör nästa säsongs påmastning enklare.

Viktigt med förberedelser och förarbete

För att nå hit börjar jobbet redan innan man glider fram till mastkranen. Ett gott råd är att alltid ha minst ett par extra händer. Att sköta vinsch på mastkran, lossa vant, ta emot mast och lösa eventuellt trassel blir snabbt överväldigande för en eller två personer.

Något som uppskattas av klubbmedlemmar eller andra som kan tänkas vilja använda mastkranen är att vara så redo som det bara går när man väl lägger till under kranen. Undervant och mellanvant går oftast att lossa helt redan innan man lägger ut från sin bryggplats. Samma sak gäller givetvis för bom, kick och andra tampar eller beslag som kan tänkas vara i vägen.

Tips: På en båt med svepta spridare går till och med häckstaget att lossa innan du lägger till vid mastkranen.

Montera loss vindgivare och/eller Windex från masttoppen för att undvika att dessa skadas. Koppla bort kablage från lanternor, vindgivare, antenner och samla prydligt ihop vid masten.

Lossa vantskruvar

Oavsett om det gäller topp- eller undervant är det alltid bra att använda rätt verktyg – fasta nycklar eller en bra skiftnyckel. Visst fungerar det även med skruvmejslar eller liknande men de kan om man är oförsiktig skada vantskruvarna. Se också till att gängorna är rena och inoljade innan de lossats för att undvika att de skär sig.

Väl framme vid mastkranen

När masten väl ska lyftas är placeringen av lyftstroppen kanske det viktigaste att ha i åtanke. Den ska sitta nära mastens tyngdpunkt och ligga stadigt i kranens krok. Om stroppen hamnar för högt upp blir mastens nedre del svår att hantera, och sitter den under tyngdpunkten kan masten tippa och hela projektet bli direkt farligt.

På master med en spridare brukar stroppen placeras under spridarfästena, därför är det bra att redan på förväg plocka bort undervanten. Att ha i åtanke är att om masten en lång kaltopp kan den bli topptung, vilket gör att stroppen behöver placeras högre.

På master med två eller fler spridare är lösningen ofta att sätta stroppen strax ovanför de undre spridarna. Men med det sagt så varierar mastens tyngdpunkt från rör till rör. Om båten är ny för dig kan det vara en god idé att kontakta tidigare ägare eller kanske ta hjälp av en kunnig riggare?

Båtar med fock eller genua på rulle har ytterligare en detalj att ta hänsyn till: förstagsprofilen. Hantera denna varsamt då den inte är lika böjlig som en vanlig vajer.

Vid själva lyftet är det alltid bra att dubbelkolla och göra proceduren lugnt och sansat. Följ vår checklista ovan så ska du se att det kommer gå smärtfritt att masta av – oavsett om du gör det för första gången eller bara behöver en uppfräschning!

När masten sedan ligger på backen finns det vissa saker man kan göra för att ge den en god vintervila – men mer om det i en annan artikel!