Konservera inombordaren – expertens bästa tips

Vinterkonservering av inombordaren är nödvändigt – och dyrt – om man låter en verkstad göra hela jobbet. Här är knepen för att utföra arbetet själv.

Det kan vara knepigt – även för en händig person – att frostskydda sin dieselmotor inför vintern. För detta moment, att köra glykol genom motorns kylsystem är rådet sålunda att ta hjälp av en verkstad.

Resten är dock inte värre än att du klarar av det på egen hand. Det gäller bara att jobba metodiskt och att ta del av de råd och tips som Peder Sunnerholm, servicetekniker på Volvo Penta, delar med sig av nedan. I videon bidrar också Emil Lund, mekaniker på Sune Carlsson Båtvarv också på viktig kunskap.

  1. Börja med varm motor
    Innan upptagning kör du motorn varm. Då blir oljan lättare att suga ut och det mesta av smuts och partiklar följer med. Det är precis som på bilen. Oljans vars uppgift är att kyla, smörja och rena är en behöver bytas. Helst varje år om man inte har kört båten extremt lite.
  2. Byt filter – flera stycken
    När oljan är bytt är det dags för byte av filter – ett flertal sådana. Dels oljefiltret en också bränslefiltret inklusive förfilter med vattenavskiljare. Sist men inte minst luftfiltret som oftast är enkelt att knäppa loss och ersätta med ett nytt. Att slarva med detta kan bli dyrt. Vatten i bränslet är en klassiker varför vattenavskiljaren är särskilt viktig.
  3. Lufta systemet
    I samband med byte av bränslefilter måste också dieselsystemet luftas. Det görs genom att öppna luftnippeln och pumpa tills diesel strömmar ut utan luftbubblor (se videon). Provstarta motorn och gör om proceduren om den inte går igång omedelbart. Nöt inte med startmotorn. Den suger bara in mer luft i systemet.
  4. Glöm inte kylsystemet
    Och så till den punkt som man med fördel överlåter till en fackman. Glykol i sjövattensystemet är ett måste inför vintern för att undvika frysskador. Det görs genom att man man gör in glykol genom en tappkran i motorn eller via drevet och en balja med glykol
  5. Impellern – vänta till våren
    Impellern, som pumpar in kylvatten, är av gummi och kan bli deformerad om den står komprimerad hela vintern. Vänta med att byta ut den tills vårens första värmande solstrålar tittar fram.
  6. Full tank mot bakterier
    Diesel gillar inte stillestånd. Vatten, syre och bränsle skapar en grogrund för bakterier. Tricket är att lämna båten med full tank – då minskar risken.
  7. Drev, bälgar och remmar
    Bälgar i drevet bör bytas vartannat år då eftersom även gummi åldras. Remmar kan man byta själv men se till att de får rätt spänning. Osäker? Överlåt detta till en verkstad.
  8. Rätt verktyg är halva arbetet
    En sliten klyscha men inte desto mindre sann. Visst kan man bända loss ett oljefilter med skruvmejsel, men risken är att det blir en oljig röra. Skaffa hellre en filteravdragare. En billig sådan duger gott.