Fem frågor och svar om nödraketer
Måste jag ha pyrotekniska nödsignaler i min fritidsbåt? Hur gamla får signalerna vara? Blir signalerna farliga när de är för gamla? Vad gör man av signalerna då de gått över tiden? Går det att få tillstånd att öva med nödsignalerna?
1. Måste jag ha pyrotekniska nödsignaler i min fritidsbåt?
Det finns inga detaljerade krav om det för fritidsbåtar.
Havskappseglingsreglerna ställer däremot sådana krav. Ett så kallat IOR-paket innehåller fyra röda fallskärmsraketer, fyra röda handbloss och två flytande burkar med orange rök. Dessutom innehåller det fyra vita handbloss som inte är en nödsignal utan som är till för att göra sig uppmärksammad med. Kan till exempel användas vid ett kollisionstillbud.
Båtaffärerna brukar sälja ”inomskärssatser” som kan bestå av en eller flera fallskärmsraketer och ett par eller några handbloss.
2. Hur gamla får signalerna vara?
Tre år gäller för havskappsegling och för yrkessjöfarten.
I praktiken visar det sig att utrustning som förvarats torrt ofta håller betydligt längre än så. Men med åren stiger raketerna inte lika högt, det röda skenet kan blekna och de kan brinna sämre.
Risken att få blindgångare ökar något med stigande ålder på nödraketen.
3. Blir signalerna farliga när de är för gamla?
Det finns exempel på nödraketer som drabbats av fukt i drivenheten. De har vänt i luften och skadat människor. Om de inte stiger tillräckligt högt finns också risken att de fortfarande brinner då de faller ner. Det har hänt att de orsakat skogsbränder.
Riktigt gamla och/eller fuktigt förvarade fallskärmsraketer kan alltså vara en risk.
Fuktskadade handbloss kan ge ifrån sig glödande flagor som faller ner i båten och orsakar skador.
Alla slags pyrotekniska nödsignaler kan ta lite tid på sig att tända och det gäller särskilt om de blivit fuktskadade. Om en signal inte tänder direkt – vänta en stund. Håll ett stadigt tag i den, vinkla den inte mot ansiktet och pilla inte där det ska brinna eller komma ut en raket. Blindgångare slängs i havet.
4. Vad gör man av signalerna då de gått över tiden?
Signaler som förvarats torrt kan det vara lämpligt att spara och medföra som reservsignaler ombord – i varje fall om de inte gått mer än ett eller ett par år över tiden. Deras funktion kan emellertid inte garanteras.
Comet-raketerna kan lämnas till importören Sjösäkerhetsservice i Göteborg. Den tillverkaren har ett väl utformat system för återvinning. De andra importörerna tar också emot signalerna. Går du däremot in till din lokala återförsäljare har han förmodligen ingen organiserad rutin för mottagning av utgången pyroteknik. Explosiva varor, som dessa, får inte fraktas hur som helst.
5. Går det att få tillstånd att öva med nödsignalerna?
Nej. Sedan ganska många år är det totalstopp. Inga tillstånd ges. Det blev för många falska larm och det fanns risk för en avtrubbningseffekt hos allmänheten.
Ändå kan man under klara nyårsnätter räknat till hundratals fallskärmsraketer kring tolvslaget. De har sänts upp i strid med gällande regler. Emellertid brukar ingen ringa sjöräddningen och rapportera röda fallskärmsljus på nyårsnatten klockan tolv. Men den som tycker att nyårsafton är ett bra tillfälle att öva nödsignalering och destruera gamla raketer bör tänka sig för. Beakta risken för falska larm och att någon faktiskt befinner sig i sjönöd och inte blir uppmärksammad.
Läs också om:
Vilka krav som finns på nödraketer
Text Jonas Ekblad
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…