Fem frågor och svar om nödraketer

Måste jag ha pyrotekniska nödsignaler i min fritidsbåt? Hur gamla får signalerna vara? Blir signalerna farliga när de är för gamla? Vad gör man av signalerna då de gått över tiden? Går det att få tillstånd att öva med nödsignalerna?
1. Måste jag ha pyrotekniska nödsignaler i min fritidsbåt?
Det finns inga detaljerade krav om det för fritidsbåtar.
Havskappseglingsreglerna ställer däremot sådana krav. Ett så kallat IOR-paket innehåller fyra röda fallskärmsraketer, fyra röda handbloss och två flytande burkar med orange rök. Dessutom innehåller det fyra vita handbloss som inte är en nödsignal utan som är till för att göra sig uppmärksammad med. Kan till exempel användas vid ett kollisionstillbud.
Båtaffärerna brukar sälja ”inomskärssatser” som kan bestå av en eller flera fallskärmsraketer och ett par eller några handbloss.
2. Hur gamla får signalerna vara?
Tre år gäller för havskappsegling och för yrkessjöfarten.
I praktiken visar det sig att utrustning som förvarats torrt ofta håller betydligt längre än så. Men med åren stiger raketerna inte lika högt, det röda skenet kan blekna och de kan brinna sämre.
Risken att få blindgångare ökar något med stigande ålder på nödraketen.
3. Blir signalerna farliga när de är för gamla?
Det finns exempel på nödraketer som drabbats av fukt i drivenheten. De har vänt i luften och skadat människor. Om de inte stiger tillräckligt högt finns också risken att de fortfarande brinner då de faller ner. Det har hänt att de orsakat skogsbränder.
Riktigt gamla och/eller fuktigt förvarade fallskärmsraketer kan alltså vara en risk.
Fuktskadade handbloss kan ge ifrån sig glödande flagor som faller ner i båten och orsakar skador.
Alla slags pyrotekniska nödsignaler kan ta lite tid på sig att tända och det gäller särskilt om de blivit fuktskadade. Om en signal inte tänder direkt – vänta en stund. Håll ett stadigt tag i den, vinkla den inte mot ansiktet och pilla inte där det ska brinna eller komma ut en raket. Blindgångare slängs i havet.
4. Vad gör man av signalerna då de gått över tiden?
Signaler som förvarats torrt kan det vara lämpligt att spara och medföra som reservsignaler ombord – i varje fall om de inte gått mer än ett eller ett par år över tiden. Deras funktion kan emellertid inte garanteras.
Comet-raketerna kan lämnas till importören Sjösäkerhetsservice i Göteborg. Den tillverkaren har ett väl utformat system för återvinning. De andra importörerna tar också emot signalerna. Går du däremot in till din lokala återförsäljare har han förmodligen ingen organiserad rutin för mottagning av utgången pyroteknik. Explosiva varor, som dessa, får inte fraktas hur som helst.
5. Går det att få tillstånd att öva med nödsignalerna?
Nej. Sedan ganska många år är det totalstopp. Inga tillstånd ges. Det blev för många falska larm och det fanns risk för en avtrubbningseffekt hos allmänheten.
Ändå kan man under klara nyårsnätter räknat till hundratals fallskärmsraketer kring tolvslaget. De har sänts upp i strid med gällande regler. Emellertid brukar ingen ringa sjöräddningen och rapportera röda fallskärmsljus på nyårsnatten klockan tolv. Men den som tycker att nyårsafton är ett bra tillfälle att öva nödsignalering och destruera gamla raketer bör tänka sig för. Beakta risken för falska larm och att någon faktiskt befinner sig i sjönöd och inte blir uppmärksammad.
Läs också om:
Vilka krav som finns på nödraketer
Text Jonas Ekblad
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…