Båtexpertens 10 viktigaste tips inför vintern

Han är en av Båtsveriges mest ikoniska båtbesiktningsmän med 40 år i yrket. Här är Ronald Rybbes 10 bästa tips under höstrustningen inför vintervilan.
Att du som båtägare har det bra hemma i stugvärmen under vintern kan vi bara hoppas. Här handlar det mer om att själva båten som ska utstå allt från kyla till temperaturväxlingar och fukt ända fram tills någon gläntar på presenningen framåt vårkanten.

Genom att följa dessa enkla tips kan man sedan bespara sig massor av möda, pengar, tid och besvär. Mest handlar det om att undvika frostskador, luktkaos och osmosångest.

Töm båten – på riktigt
”Allt ska ur båten – allt”, säger Ronald bestämt. Dynor, köksprylar, verktyg. Lämna bara fendrar och nödvändiga förtöjningar. Töm medan båten fortfarande ligger i sjön. Och nej, att ställa dynor på högkant räknas inte som att ”ta ut dem”.
Septiktank + matolja = sant
Har du septiktank? Då räcker det inte att bara tömma den. Spola in en hel flaska toalettrengöring och avsluta med att pumpa in en kaffekopp matolja i toan innan sista tömningen. Det smörjer packningar och stoppar odörerna från att krypa ur slangarna i vår.

Vattensystemet – blås, torka, rensa
Töm vattentanken och torka rent. Blås ur slangarna med lungkraft – eller använd en portabel luftpump. Har du sjövatten i handfat eller pentry? Då är det ännu viktigare att skölja igenom med färskvatten och lite desinfektionsmedel. Ruttnande sjövatten luktar som ett dött akvarium.
Skydda skrovet från repmarodörer
När det är dags för lyft – ta med gamla trasmattor och vira dem där slingarna ska greppa skrovet. Smutsiga lyftband kan annars lämna spår som kräver timmar av polering. Häng mattorna en stund innan – turordningen kan ändras snabbt.
Smörj stöttorna – få vänner för livet
”Gubbarna på klubben älskar den som fixat sina vaggor i förväg,” säger Ronald. Rengör alla gängor, smörj in spännskruvar, se till att allt rör sig lätt. Det sparar tid – och gräl – vid uppställningen.
Vattenpass i sidled
När båten står på land ska den vara i våg – särskilt i sidled. Har du vagga? Justera i god tid. Annars blir det stressigt, snett – och ibland riktigt farligt.
Kolla drevoljan – eller riskera rostfest
Har du drev? Några dagar efter upptagningen lossar du försiktigt dräneringspluggen. Kommer det ut vatten – inte bra. Då har du läckage. Har du en oljebehållare i maskinrummet, kolla färgen: klar olja = lugnt, bearnaisesås = katastrofvarning.
Döda bakterierna
Titta i manluckan – ser du en geléklump som guppar runt i botten? Då vet du att bakterier trivs. Töm vattenavskiljaren, inspektera bränslefiltret och fundera på att tillsätta bakteriedödande medel. Kylvattenfiltret? Fullt av tångräkor och svart slem om du inte tittat på ett tag.

Propellern – snäckfritt på riktigt
Skruva av propellern, ta hem den och gör ren från snäckor och oxid. Måla inte med antifouling – polera i stället metallen. Det skrämmer bort påväxt lika effektivt som giftfärg. Byt zinkanoder redan nu så slipper du tänka på det i vår.

Fuktmät i höst – slipa bort osmos i tid
Fukt i skrovet kan leda till osmos (böldpest). Kolla med fuktmätare en till två veckor efter upptagning. Är det blött – börja slipa ner till gelcoaten redan i höst. Låt torka hela vintern, och epoxybehandla i vår. Gör du det nu har du vunnit tid, pengar – och en mycket gladare båt.
Vintervila kräver höstjobb
Att torrsätta en båt är inte bara en logistisk utmaning – det är ett hantverk. Med Ronald Rybbes tips får du en ren, torr, välmående båt som står redo när våren anländer. Så skjut inte upp jobbet. Sätt på kaffet, dra på arbetsbyxorna – och behandla båten som den trotjänare den är.