Båtexpertens 10 viktigaste tips inför vintern

Han är en av Båtsveriges mest ikoniska båtbesiktningsmän med 40 år i yrket. Här är Ronald Rybbes 10 bästa tips under höstrustningen inför vintervilan.

Att du som båtägare har det bra hemma i stugvärmen under vintern kan vi bara hoppas. Här handlar det mer om att själva båten som ska utstå allt från kyla till temperaturväxlingar och fukt ända fram tills någon gläntar på presenningen framåt vårkanten.

nyheter_2011_10_Ronald_Rybbe
Ronald Rybbe kan sin sak efter 40 år som båtbesiktningsman.

Genom att följa dessa enkla tips kan man sedan bespara sig massor av möda, pengar, tid och besvär. Mest handlar det om att undvika frostskador, luktkaos och osmosångest.

nyheter_2011_10_rybbe_dynor
Töm båten på allt. Att bara ställa dynorna på högkant duger inte.

Töm båten – på riktigt

”Allt ska ur båten – allt”, säger Ronald bestämt. Dynor, köksprylar, verktyg. Lämna bara fendrar och nödvändiga förtöjningar. Töm medan båten fortfarande ligger i sjön. Och nej, att ställa dynor på högkant räknas inte som att ”ta ut dem”.

Septiktank + matolja = sant

Har du septiktank? Då räcker det inte att bara tömma den. Spola in en hel flaska toalettrengöring och avsluta med att pumpa in en kaffekopp matolja i toan innan sista tömningen. Det smörjer packningar och stoppar odörerna från att krypa ur slangarna i vår.

nyheter_2011_10_rybbe_tank
Töm och torka ur vattentanken.

Vattensystemet – blås, torka, rensa

Töm vattentanken och torka rent. Blås ur slangarna med lungkraft – eller använd en portabel luftpump. Har du sjövatten i handfat eller pentry? Då är det ännu viktigare att skölja igenom med färskvatten och lite desinfektionsmedel. Ruttnande sjövatten luktar som ett dött akvarium.

Skydda skrovet från repmarodörer

När det är dags för lyft – ta med gamla trasmattor och vira dem där slingarna ska greppa skrovet. Smutsiga lyftband kan annars lämna spår som kräver timmar av polering. Häng mattorna en stund innan – turordningen kan ändras snabbt.

Smörj stöttorna – få vänner för livet

”Gubbarna på klubben älskar den som fixat sina vaggor i förväg,” säger Ronald. Rengör alla gängor, smörj in spännskruvar, se till att allt rör sig lätt. Det sparar tid – och gräl – vid uppställningen.

Vattenpass i sidled

När båten står på land ska den vara i våg – särskilt i sidled. Har du vagga? Justera i god tid. Annars blir det stressigt, snett – och ibland riktigt farligt.

Kolla drevoljan – eller riskera rostfest

Har du drev? Några dagar efter upptagningen lossar du försiktigt dräneringspluggen. Kommer det ut vatten – inte bra. Då har du läckage. Har du en oljebehållare i maskinrummet, kolla färgen: klar olja = lugnt, bearnaisesås = katastrofvarning.

Döda bakterierna

Titta i manluckan – ser du en geléklump som guppar runt i botten? Då vet du att bakterier trivs. Töm vattenavskiljaren, inspektera bränslefiltret och fundera på att tillsätta bakteriedödande medel. Kylvattenfiltret? Fullt av tångräkor och svart slem om du inte tittat på ett tag.

nyheter_2011_10_rybbe_prop
Gör ren propellern.

Propellern – snäckfritt på riktigt

Skruva av propellern, ta hem den och gör ren från snäckor och oxid. Måla inte med antifouling – polera i stället metallen. Det skrämmer bort påväxt lika effektivt som giftfärg. Byt zinkanoder redan nu så slipper du tänka på det i vår.

nyheter_2011_10_rybbe_fukt
Bonus – om möjligt – fuktmät skrovet för att få en bild av hur det mår.

Fuktmät i höst – slipa bort osmos i tid

Fukt i skrovet kan leda till osmos (böldpest). Kolla med fuktmätare en till två veckor efter upptagning. Är det blött – börja slipa ner till gelcoaten redan i höst. Låt torka hela vintern, och epoxybehandla i vår. Gör du det nu har du vunnit tid, pengar – och en mycket gladare båt.

Vintervila kräver höstjobb

Att torrsätta en båt är inte bara en logistisk utmaning – det är ett hantverk. Med Ronald Rybbes tips får du en ren, torr, välmående båt som står redo när våren anländer. Så skjut inte upp jobbet. Sätt på kaffet, dra på arbetsbyxorna – och behandla båten som den trotjänare den är.