Saga 355: På tröskeln mellan nytt och traditionellt

Halvplanande med en singel Volvo Penta-diesel på rak axel. Så långt intet nytt men till det kommer en design som talar ett helt annat språk.

Saga 355
Saga 355 rör sig i gränslandet mellan nytt och väl beprövat. Frågan är varför.

Informationen är knapphändig än så länge. Klart är dock att nyheten Saga 355 rör sig i gränslandet mellan nytt och väl beprövat. Den nya modellen Saga 355 markerar ett tydligt designbrott mot tidigare modeller – men behåller samtidigt den klassiska sjöegenskapen och byggtraditionen.

Det är alltså inte tal om att falla in i den rådande trenden med allt kraftigare motorisering, full planing och högre farter. Sin vana trogen satsar man på axel snarare än drev – och därtill en sansad drivkälla i form av en Volvo Penta-diesel.

Det nya består mest av allt i en märkbart upphottad design och ett rejält kliv båt från de traditionella linjer som förknippas med båtmärket. Rent visuellt handlar det alltså om att Saga Boats har rört sig vidare från sina tidigare linjer ”med bibehållen balans mellan komfort, prestanda och skandinavisk design”.

Stolt tradition

Saga Boats har ända sedan starten 1960 månat om norskt båtkunnande med stor omsorg för kvalitet, hantverk och goda sjöegenskaper. Även om designen för Saga 355 tar ett nytt grepp, så är det tydligt att varvet vill behålla element som enkel drivning, robust byggnad och hög komfort för längre turer.

Frågan är ändå om denna vurm för det gamla och beprövade inte ligger varvet i fatet? Hade det inte varit intressant att gå hela vägen och vässa skrovet samt byta den gamla raka axeln mot en modernare drivlina? Speciellt som det senare är avsevärt mer effektivt när det gäller kraftöverföring?

Leverans i maj

Vi avvaktar med att spekulera ytterligare och noterar ”Saga 355” högt upp på listan över ”Båtar att testa”.

Leverans av de första exemplaren beräknas enligt uppgift kunna ske till den svenska återförsäljaren i maj 2026.