Motoryachten Lilian blir k-märkt
”Kulturhistoriskt synnerligen värdefull.” Så lyder utlåtandet från expertisen nu när Motoryachten Lilian nu blir k-märkt.
C G Petterssons allra största skapelse. Bara en sådan sak. Men sedan finns det också tusen och en andra skäl att k-märka Motoryachten Lilian. Vad sägs till exempel om att detta också är den äldsta bevarade dieseldrivna motoryachten i världen? Eller att hon så sent som i somras återvände hem till Sverige efter 90 år på Themsen?
Andra har också läst:
Historien om detta omsusade flytetyg startar med att den danske bankiren Emil Glückstadt låter Södra varvet i Stockholm bygga Lilian efter ritningar av den välkände motorbåtskonstruktören CG Pettersson. Efter den danske ägaren har Lilian varit i engelsk, fransk och sedan 1935 åter i engelsk ägo, vilket ger henne en internationell betydelse.
Nästa milstolpe är när Scott och Hilary Pereira, London, tar över Lilian 1979 och genomför en omfattande och originaltrogen upprustning av båten. Genom ett stort antal resor i Europa, främst England och Frankrike, gör de också fartyget känt internationellt.
Hem till Sverige efter 90 år
I somras körde Periera över Lilian till Sverige och överlät fartyget vid en ceremoni i Västervik till den nuvarande ägare MYS (Motor Yacht Society) som nu med en stor portion ideellt engagemang upprustar och underhåller henne med samma höga omtanke, så att det stora kulturhistoriska värdet bibehålls. Lilian får nu alltså efter 90 år i England ett nytt liv i Sverige.
”Synnerligen värdefull”
Statens maritima och transporthistoriska museers sammantagna bedömning är att motoryachten Lilian är ”kulturhistoriskt synnerligen värdefull”.
